Chiapudding

Lørdag satte jeg en portion chiapudding i køleskabet, så den kunne være klar til en lækker morgenmadsgrød søndag morgen. Chiagrød kan toppes med alverdens frugter og nødder og selvom det er sund morgenmad, så smager det lige så godt som var det en dessert. 

Jeg er vild med chiafrø og laver ofte denne form for morgenmad. Chiapudding eller grød kan med fordel laves til 2-3 dage og det er dejlig let at gå til på en travl morgen eller som et lille energifyldt mellemmåltid en eftermiddag.

Søndag fyldte jeg et glas med  chiapudding og frisk frugt i form af banan, passionsfrugt og jordbær, hvorefter det blev toppet med hjemmeristet granola. Chiapudding, frugt og granola serveret sammen med blødkogte æg er et lækkert og mættende morgenmåltid på en langsom og hyggelig søndag morgen ♥

Chiapudding, 3 portioner:

  • 1/2 dl chiafrø
  • 2,3 dl mandelmælk
  • 1 spsk. vanilje proteinpulver, fx. fra Plantforce 
  • Banan i skiver
  • Kernerne fra 1/2 passionsfrugt
  • Lidt jordbær i skiver
  • Ristet granola eller honningristet mysli

De forskellige ingredienser røres godt sammen, læg et låg på og stil det i køleskabet natten over. Næste morgen anrettes 1/3 portion i et glas hvorefter det toppes med forskellige frugter og lidt granola. At tilsætte proteinpulver giver både smag, sødme og holder mig mæt i længere tid. 

Chiafrø er små magiske sundhedsbomber fyldt med antioxidanter, omega 3 fedtsyrer, proteiner, kostfibre og kalk. De giver god energi og kan bruges til mange ting. Jeg bruger det fx. til råsylt, eller marmelade og som en energibooster i lidt juice. Husk at den anbefalede mængde er max 2 spsk. dagligt.

Print Friendly, PDF & Email

Speak Your Mind

*

Translate »
Menu Title